U bent hier

Wat zoudt ge zonder de openbaren diensten of het werkvolk zijn?

Dinsdagavond 1 maart 2016 om 20u35 uur start op Eén de reeks ‘De Noodcentrale’. Dit is een unieke kans om eens te kijken achter de schermen van onze noodcentrales 100 en 101. Je maakt kennis met de call takers, hun werk en hun leven.

 

Het gaat om ambtenaren van de FOD Binnenlandse Zaken die zeven dagen op zeven in ploegen van 12 uren werken en de noodoproepen aannemen en dispatchers die vervolgens zorgen dat politie, brandweer of een ziekenwagen wordt uitgestuurd. Tijdens één shift nemen ze al snel 100 telefoons aan.

 

Wat minder geweten is, is dat deze personeelsleden geen apart statuut en geen aparte barema’s hebben. Het zijn hoofdzakelijk die ambtenaren van niveau C (diploma middelbaar onderwijs), maar hun functie vraagt om een bijzondere opleiding en een hoge graad van stressbestendigheid en professionaliteit.

 

Jarenlang heeft ACOD actie moeten voeren om voldoende personeel voor deze diensten te kunnen bekomen. Opeenvolgende regeringen hebben in hun besparingsdrift het functioneren van deze diensten dikwijls bijzonder moeilijk gemaakt. Op een bepaald moment kreeg men zelfs een antwoordapparaat aan de lijn wegens gebrek aan telefonisten! Dankzij de aandacht van deze televisiereeks hebben ze in intussen in de Noodcentrale van Antwerpen al nieuwe collega’s gekregen.

 

‘De Noodcentrale’ toont in alle sereniteit aan hoe belangrijk openbare diensten zijn voor onze samenleving. Het zijn neutrale ambtenaren die de noodoproepen van iedereen en zonder onderscheid aannemen. Je hebt sowieso recht op hulp en ontvangt die ook, ook als het later overbodig bleek te zijn.

 

De politici, ondernemers en opinieschrijvers die slag om slinger blijven herhalen dat onze overheid te duur is, dat de statuten een modern management in de weg staan, dat de productiviteit te laag is en dat er te veel mensen werken bij de overheid, zouden er goed aan doen vanavond te kijken naar deze reeks. Een openbare dienst die stiefmoederlijk behandeld wordt, komt dankzij de openbare televisieoproep in een positief licht te staan.

 

Call takers, politie en brandweer – telkens gaat het om ‘openbare dienstverlening’, met nadruk op beide woorden. Helaas worden ook zij getroffen door de ontembare besparingsdrift van de federale en Vlaamse regering. Het personeelskader van de call takers in ons land is niet volledig. Zonder extra vermoeiende shifts valt een complete bezetting niet te garanderen. Het tekort aan politieagenten wordt ‘opgelost ‘met interne verschuivingen van de ene dienst naar de andere. In de pers geeft men die kritiekloos weer als ‘aanwervingen’. En bij de brandweer doet men alsof er geen vuiltje aan de lucht is en laat men uitschijnen dat iedereen wel alle taken zal aankunnen tot aan de pensioenleeftijd.

 

Het ontbreekt de beleidsmakers aan visie op een personeelsbeleid op lange termijn. Door de zware besparingen komen ze niet verder dan enkele ‘paniekmaatregelen’. Als het zo door gaat, heeft de VRT, zelf ook slachtoffer van besparingen, nog voldoende stof voor meerdere seizoenen over openbare diensten en hun enorme meerwaarde voor de samenleving.

 

Minister Jambon vindt dat deze werknemers een standbeeld verdienen. Ze vragen echter geen kunstwerk. Zeg gewoon aan de openbare sector duidelijk wat de opdracht is en geef dan voldoende middelen om kwaliteit te kunnen leveren. Voldoende personeel met een stabiel statuut en werkbaar werk. Zo simpel is dat!

 

 

Guido Rasschaert

algemeen secretaris ACOD

 

www.acodblogt.be

 

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer